Dreams are renewable. No matter what our age or condition, there are still untapped possibilities within us and new beauty waiting to be born.

-Dale Turner-

Wednesday, March 31, 2010

♥ I'm sorry...

Just nak berkongsi apa yg aku dah lalui selama hari ni... Actually aku x prnh terkena, tp bila dah terkena, aku rasa serik giler...

Lain ditanya, lain dijawab... Lain dicerita, semakin jd lain cerita... Semuanya serba lain... Adakah puncanya, miscommunication? Sengaja disalahertikan? Or mmg x faham bahasa aku??? Korg yg membaca ni, klu x faham bahasa aku ni, tolong ckp awal2 ek... Takut jg kot2, hal itu yg menjadi punca sebenarnya...

Apakah ertinya? Bahulu kah atau dodolol kah? Gabungkan suku kata awal & akhir (BAHulu & dodoLOL)... Jadinya............

BAHLOL!

Huhu... Itulah perkataan kejam yg terpacul dr mulut aku, hingga menyebabkan aku jd jahat mulut... Bergaduh dgn Fiza gara2 mulutnya yg suka mengada-adakan cerita bohong... Perkara yg menjadi punca pergaduhan tu, x perlulah aku dedahkan kat sini... X psl2 beremosi x bertempat pulak aku nanti... Aku pun nak control jg cun aku kat sini... Hehe... Tp yg pasti, aku geram sgt sampai mcm2 perkara yg x sepatutnya terkeluar dr mulut aku, terkeluar jg...

Baik jd reporter gosip je la kau ni!!!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Secara ringkasnya (tp x ringkas2 jg... still melebar panjangnya...)... Huhu...

Sebelum2 ni & selepas2 ni, aku berkawan & akn berkawan dgn sesiapa pun. X kisahlah org tu baik atau jahat... Bab2 bergaduh tu, biasalah kan dlm hubungan persahabatan... Bak kata org, sedangkan lidah lg tergigit, apa pulak suami isteri??? Hahaha... Apa kena mengena ngan suami isteri lak ni? Haha... X ada apa2, cuma konsepnya sama saja dlm hubungan kita berkawan... Betul x???

Aku bergaduh dgn kawan aku. Nak kata kawan baik or kawan yg rapat dgn aku, x la baik & rapat sgt... Tp, aku gembira mengenalinya... Agak baik dgn aku, wlupun kami baru kenal dlm tempoh 3 tahun ni... X kisahlah kawan rapat or tak... Once aku dah kenal & anggap dia sbgai kwn aku, selama2nya dia tetap akn jd kawan aku...

Sbb knp aku bergaduh...? Semestinya, aku rasa x senang dgn apa yg dah berlaku antara kami... Knp perlu berlembut & berbuat baik dgn mereka yg bersikap kurang ajar?!

Tp... Perlukan bergaduh semata-mata utk memberikan pengajaran yg sewajarnya kpd mereka yg cuba menganiaya org lain...???

Aku x prnhla gaduh teruk2... Zaman budak2 dulu bolehla ckp kerap gaduh teruk2 sampai aku pernah cucuk lengan kwn aku dgn pensil smpai berdarah... Jahatkan aku??? Tp, itu dulu... Zaman kanak2 ~ msh blm mampu nak fikir baik atau buruk sesuatu perkara...

Skrg ni aku dah besar... Fikiran pula, sama ada nak atau x, mesti kena matang... Prnh jg, malah selalu aku rasa marah hingga aku rasa nak hinggapkan telapak tgn aku ke muka org yg buat aku rasa sakit hati... Alhamdullillah, setakat ni, blm ada lg org yg menerima tamparan sulung dr aku... Yelah, aku bkn budak2 lg... Sblum bertindak, kena fikir dulu baik or buruknya... Apa2pun, rasa geram tu tetap akn menggaram dlm hati... Hati aku sendirilah yg jd penawar utk menawarkan perasaan itu... Sbb apa? Sbb aku dah besar... Otak pun kena besar jg la, kan?

Terus terang, aku kesal dgn apa yg dah terjadi... Aku sepatutnya x perlu bergaduh besar2an mcm ni... Bergaduh bkn penyelesaian yg terbaik...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Salahkan diri sendiri dulu sebelum menyalahkan diri org lain...
Setuju x dgn statement aku yg kat atas tu? Hmmm... Aku kira apa klu x da yg bersetuju pun... Ini kan blog aku... Hehe...

Jenis aku, klu aku ada rasa marah kat org or ada krisis, biasanya aku akn check balik.. Aku akn salahkan diri aku dulu... Klu aku benar2 tau aku yg salah, aku minta maaf... Klu aku cari kesalahan aku, pastu mcm x da gak, barulah aku akn fikirkan kesalahan org tu...

Tp kdg2 yg aku pelik, org yg buat salah dgn kita tu, x prnh terfikir ke yg dia sebenarnya pembawa masalah? Yelah, dia x rasa ke, atau dia x sedar ke, yg selama ni dia pergi mana2 pun, mesti ada masalah... Org mcm ni aku kategorikan sbg org x da akal... Haha... Maaf ye krn mengeluarkan ayat jahat seperti ini sekali lg...

Klu korg nak tau, aku mmg org yg x suka mengalah. Tp bkn utk semua perkara... Aku perlu rasional... Bkn la nak bangkang semua2... Tp yg x bestnya bila ada org suka2 ckp aku x nak mengalah bila aku buat salah... Ada ke patut?? Padahal aku dah say sorry atas kesalahan aku... Hukhuk...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Manusia kan... Mudah lupa... Hanya pandai bercakap... Tapi x prnh praktikkan apa yg dicakap...

"Eh, kau ni x baiklah mengumpat org..."...... Tp diri sendiri jaja keburukan org...

"Berdosalah buat fitnah kat org. Dosa fitnah tu kan lebih buruk dr membunuh"... Tp diri sendiri rancak nak mengada-adakan cerita...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Aku nak berkongsi sikit tentang mengumpat & fitnah...

Knp Allah x bagi kita mengumpat sedangkan mengumpat tu la benda paling best... Betul x? Hehe...

Mengumpat ni apa ek? Meh aku nak definisikan mengikut fahaman kamus hidup aku...

Klu nak tau, mengumpat ni, bila org duk ceritera (mcm title blog aku) keburukan org lain kpd org lain... Klu ceritera kebaikan, aku rasa (blh pulak main rasa2) bkn mengumpat. X da sesiapa yg marah klu kita ceritera perkara yg baik pun..

Klu kita adlh org yg diumpat, apa perasaan kita? Hmmm... Klu kita x tau, x pa la kot. Tp bila kita tau, mcm mana ek? Org duk jaja keburukan kita kat org lain, mengaibkan kita... Entah2 kita naik angin lebih teruk lg drpd org yg kita umpat, betul x?

Kesan dia, bila mengumpat, org akn bg bad impression pd kita... Keyakinan diri kita pun down... Hubungan kita dgn org pun dah mula longgar... Bila keadaan makin menular, lama2 masyarakat kita akn musnah... Nak ke jd mcm tu???

Fitnah mcm mana pulak? Menurut aku lah, fitnah ni ialah cerita rekaan yg disebarkan.. Senang cerita, kita x buat tp org menuduh kita yg buat... Klu nak tuduh pun, tuduh la... Ada aku kisah...?? Fitnah ni, contoh dia mcm ni... "Eh, korg tau x, Dayya anak Sarjan Misai tu la yg jd arkitek menara KLCC tu..." Betul x? Hehe... X betul, kan??? Hahaha... So, itulah fitnah....

Faham? Bagus klu faham... Haha... (Tetiba je aku rasa aku ni dah mcm Ustazah...)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Cara aku utk atasi dua perkara ni, senang je... Buat x tau... Sesiapa yg dgr ceritera psl aku, mereka sendiri yg dtg & bgtau cerita2 umpatan & fitnah kat aku... Aku x tanya pun! Masa tu jg aku akn rasa marah, geram, sakit hati & apa2 saja perasaan yg se'meaning' dgnnya... At last, aku tau jg siapa org tu... Paling x best, pabila kita dpt tau org yg bermulut x da insurans tu adlh kwn kita sendiri... Sedih...

Aku nak berterima kasih dgn Kak Aiza... Aku berhutang masa dgnnya krna menjadikannya tempat utk meluahkan isi hati... Tabahkan hati & sabar, itu katanya... Ya, betul tu...

Kita dah pujuk diri kita mcm mana sekalipun, tp kemarahan masih x reda, cara yg paling berkesan utk hadapi org mcm ni senang je, kata Kak Aiza...

"Senang je dik... Awk anggaplah saja dia tu sakit...". Aku dah buat, & kesannya berkesan la jg..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Kpd Hafiza... Aku minta maaf byk2... Aku x berniat jg, nak gaduh2 dgn kau... Apa salah aku kat kau selama ni, aku harap biarlah aku mengetahuinya... Aku x marah, klu aku benar salah... Mmg benar, kdg2 kita x sedar apa yg kita dah ucap & lakukan tu kdg2 salah & menyakitkan hati org lain...

Mungkin selama ni, ada perkara yg membuatkan kau selalu rasa x puas hati dgn aku?

Klu aku benar2 x da buat salah, tp kau pula saja cari kesalahan aku hingga aku nampak bersalah, aku pun nak mintak maaf jg... Lepas ni aku dah x kisah dah apa nak jd... Aku x mahu nak gaduh2 lg... Kau cerita lah apa2 saja kau nak, yg penting kau bahagia dgn apa yg kau dah buat, wlupun aku terpaksa bersedih...

Tp, aku harap, klu aku benar2 x salah, sudah2 lah menjadi batu api... Apa kau akn dpt??? Klu kau benci aku sekalipun, ketahuilah, aku langsung x prnh membenci kau...

Aku syg kau sbgai kwn aku... Malah aku sebelum ni aku seronok berkawan dgn kau, sbb kau sudi (ikhlas atau terpaksa, kau & Allah saja yg tahu) jd peneman aku keluar jln2, main bowling & futsal, lepak2 tgk wayang, shopping, & byk lg perkara yg kita dah kongsikan bersama2... Lg satu, aku selalu buli kau, tp aku bkn buli betul2... Aku bergurau je... Aku minta maaf...

Maafkan aku ye... Mak kata, kita boleh jd kwn baik, klu kita blh memahami antara satu sama lain... Jgnlah terlalu berahsia, krna rahsia yg dipendamkan itulah kdg2 membawa padah dlm hubungan persahabatan yg kita dah bina bertahun lamanya ini... Klu aku bkn sahabat yg baik buat kau, percayalah yg aku dah cuba jd yg terbaik...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

No comments:

Post a Comment